svjetionik.scri.hr

INFORMATIZACIJA SC RI: Proces je bio dug – od par računala pa sve do bežične veze

(PROMO)

Studentski centar u Rijeci, Sveučilišta u Rijeci ove godine obilježava 61. rođendan i vrlo je ponosan na ulaganje u informatizaciju. Kako je to izgledalo – taj put – od samo par računala u nekim odjelima pa do bežičnog sustava – donosimo u ovom presjeku.

U POČETKU SVEGA PAR KOMPJUTERA

Prije 25. godina SC Rijeka imao je svega nekoliko računala i to za potrebe Odjela računovodstva i Student servisa. Bilo je to vrijeme kada su se podaci upisivali naredbama, a pohranjivali u jednostavnom datotečnom sustavu tzv. DOS –u. Tada dostupni računalni programi koristili su se za učlanjivanje studenata u Student servisu, izdavanje ugovora i računa, dok su se istovremeno isplatne liste radile ručno.

Prvi razvojni IT impuls krenuo je 1996. godine i to upravo za uslugu studentskog zapošljavanja, kada SC Rijeka preuzima program tvrtke Login, a koji se temeljio na Oracle Cloud platformi. Cijelom razvoju od samih početaka svjedoči i u njemu sudjeluje sadašnja zamjenica ravnatelja Lj. Badurina, prof.

Istovremeno informatizacija je zahvatila i Sveučilište u Rijeci. Bilo je to vrijeme rektora prof. dr.sc. D. Rukavine, a kasnije prof. dr. sc P. Lučina. Nositelj razvoja it sektora od 2001. godine u SC Rijeka je tadašnji tehnički savjetnik mr. D. Jurjević dipl. ing, sadašnji ravnatelj. U tom periodu ravnatelj SC Rijeka bio je Ž.Albrecht, dipl.oecc.

STUDOM PROJEKT

U tom ozračju napretka osmišljen je projekt „StuDOM“ a koji je trebao omogućiti da svaka studentska soba odnosno svaki prostor studentskog naselja ima računalni priključak. Prema tom projektu sprovedena je kabelska kanalizacija po Studentskom centru a radovi su uključivali postavljanje optičkih kablova, napravljen je razvod s bakrenim vodičima, ugrađene su utičnice za kompjuter u svim sobama Studentskog naselja I.G. Kovačić. (Kampusa tada nije bilo op.a). To je zahtjevalo puno rada po smještajnim kapacitetima.


S obzirom na to da tada studenti nisu imali svoja računala,  u objektu 1 SN I.G.Kovačić, prostori za sušenje rublja prenamjenili su se u informatičke učionice. Svaka učionica imala je četiri stola te isto toliko stolnih kompjutera. Temeljem ovog projekta informatizacija  polako pristiže u restoran Index, zatim u Upravu SC –a. Kopalo se po stubištu, hodnicima, a sve kako bi kabel došao u svaki kutak ove tvrtke. 

STUDENTSKI UGOVORI I X-ICE

Negdje, u to vrijeme Centar je krenuo i s izradom novih programskih rješenja za Student servis i smještaj. DOS sustav zamjenjuje Windows, a 2008. godina postaje upamćena kao godina kada studenti ugovore za zapošljavanje mogu podizati online. Što je među centrima bila novost odnosno SC Rijeka jedini je dugo vremena imao tu mogućnost.

Bilo je to ujedno i doba implementacije “X-ica”.
Uvođenje ovih kartica je trajalo više godina, a prije njih za prehranu su se koristili bonovi. Bonovi (papirnati listići op.a) kupovali su se na šalterima centralne blagajne Studentskog centra u Rijeci na trećem katu u Ulici B. Polića 2.

Taj postupak uvođenja nije bio lagan, a za neke djelatnike ove tvrtke je to bila jako velika promjena. Tada poslove oko informatizacije preuzima V. Buneta, kasnije voditelj Službe održavanja. 
Nekako s uvođenjem „X-ica“, svaki ured dobiva i računalo, Centar ulaže u programske sustave, popratnu računalnu opremu koja je sve suvremenija (laserski printeri, skeneri), a poslovna komunikacija postaje online te se postepeno prelazi na bežičnu vezu.

Budući da sve više studenata ima svoje laptope, od Centra traže novu uslugu – informatičku podršku. Nju za korisnike doma – pružaju studenti informatike s riječkog Sveučilišta.

RAZVOJ OD 2010. PA DO DANAS…

Filip Jurman i Josip Kurilić

Danas je za poslove informatizacije kao voditelj zadužen F. Jurman mag. inf., koji dolazi u SC Rijeka 2010. godine. Tada kreće novi val snažnijeg it razvoja ove tvrtke te u tom sketoru uz Jurmana radi i J. Kurilić, str. spec.inf.

Drugo desetljeće 21. stoljeća pred Centar stavlja neke nove izazove. Od 2010. pa do danas rješavaju se problemi s vezom, te se ulaže u opremu kako bi ona bila što kompatibilnija s postojećim programskim sustavom. Rezultat toga je njegova stabilnost.

S vremenom sve je više mladih koji imaju svoje računalo i pametne telefone; stoga se gubi interes za informatičke učionice te javlja potreba za boljom pokrivenošću bežičnom mrežom.

Tako je krajem 2019. godine, SC Rijeka ne čekajući investiciju Srca (Sveučilišni računalni centar), odlučio uložiti 120.000 kuna, te proveo bežičnu mrežu u svih pet objekata SN „I.G.K“. Ulagalo se i na Kampusu odnosno u SN Trsat je uloženo dodatnih 100.000 kuna, a ovom investicijom unaprijeđena je žičana veza.

Približavanje interneta široj populaciji dovodi i do razvoja internetskih stranica. SC u Rijeci među prvima ima web, koji se sadržajno prilagođava potrebama korisnika, koji sve više za čitanje informacija koriste mobitel ili tablet.

Prepoznata je važnost komuniciranja i oglašavanja putem društvenih mreža pa se i ti alati razvijaju, a za razne usluge uvode se aplikacije. SC Rijeka danas ima primjerice aplikaciju za učlanjenje studenata u Student servis, za predaju molbi kod apliciranja za dom, naručivanje toplih obroka, a tu je i aplikacija koja omogućuje praćenje menija svih restorana odnosno bistroa. SC Rijeka od kraja prošle godine ima i informativni portal naziva Svjetionik.

PLANOVI ZA DALJE…

Ulaganja u ovaj segment poslovanja se nastavljaju.

Uz redovno održavanje, fokus će biti usmjeren na ubraznje studentske prehrane. Naime, kako se rješenja za primjenu „X-ice“ povlače iz „Srca“, prihvaćeno je da Zajednica SC RH sama razvije i financira sustav, koji bi trebao ubrzati postupak biranja i naplate jela.

Za sada bržu protočnost kod kupnje obroka, omogućuju POS terminali odnosno beskontaktno plaćanje bez PIN -a, a tu je i plaćanje mobitelom. U planu je uvođenje oglasne elektronske ploče na samoposlužne kase (kioske) gdje bi na dodir student birao jelo, platio ga i preuzeo.

Studentska prehrana

Student servis

Slobodno vrijeme