svjetionik.scri.hr

STUDENTSKIH RUKU DJELO: Riteh Racing Team razvija prvi riječki električni bolid

U radionici Riteh Racing Teama, studentske udruge riječkog Tehničkog fakulteta, već više od jednog desetljeća se događa nešto nevjerojatno: zajedničkim trudom i radom, studenti stvaraju bolide koji ostvaruju zapažene rezultate na najprestižnijim automoto natjecanjima. Udruga trenutno radi na prvom riječkom električnom bolidu.

Riječ je o projektu naziva RPCe kojeg u 1. fazi financira Studentski centar Rijeka zahvaljujući Javnom pozivu za prijavu projekata koji se odnose na kulturne, sportske, znanstvene i edukacijske aktivnosti.

Riteh Racing Team djeluje u sklopu Tehničkog fakulteta od 2007. godine i članovi udruge dolaze sa svih riječkih fakulteta i grana zanimanja te zapravo predstavljaju Rijeku, kao grad perspektivnih budućih inženjera i poslovnih ljudi.

S obzirom da ponovno krećemo s Javnim pozivom – pratitite naše službene stranice!!! – ugostili smo prošlogodišnje prijavitelje; koji su ujedno uspjeli “povući” najviše sredstava.

Prijavili ste projekt RRCe (prvi električni bolid Riteh Racing Teama – faza 1) na javni poziv Studentskog centra Rijeka: što uključuje ova faza projekta?

RITEH RACING TEAM: U fazi 1 radimo najviše na istraživanju pogona i baterijskog paketa električnog bolida i pripremi opreme potrebne za rukovanje s visokonaponskim sustavima. Mnogo vremena je planirano da se utroši na samo istraživanje kako bi bili spremni na izazove koje električni bolid nosi. U prvoj fazi posvetit ćemo se najviše pogonskom sklopu, elektromotoru i inverteru. Plan je da ih se upogoni na testonom stolu kako bi se podesio njihov rad.

Koja je razlika između električnog i moto bolida?

RITEH RACING TEAM: Električni bolid i bolid pogonjen motorom s unutarnjim izgaranjem se očito razlikuju po svom pogonskom sklopu. Optimizacija tog sklopa i njegovo upakiravanje u bolid koji zadovoljava pravilnik Formula Student natjecanja u oba slučaja želi ispuniti istovrsne ciljeve ostvarivanja konkurentnih performansi, pouzdanosti i neupitne sigurnosti bolida.

No, za ovakve projekte najvažnije je financiranje, zar ne? Tko Vas sve zapravo podupire?

RITEH RACING TEAM: Riteh Racing Team je u neprofitna studentska udruga. Bez potpore drugih ne bismo postojali. Cilj ovog projekta je skupiti praktično znanje i iskustvo te pripremiti studente za budući rad u struci kroz projektiranje i izradu trkaćeg bolida.

Sredstva – uvijek boljka

Kada očekujete da bi riječki bolid mogao biti gotov?I gdje ćemo ga moći vidjeti? Koliko je članova uključeno u njegovu izradu?

RITEH RACING TEAM: Ograničeni dostupnim sredstvima i trenutnim malim brojem aktivnih članova u mogućnosti smo raditi istovremeno na samo jednom projektu. Dovršetak RRCe bolida očekujemo tek za nekoliko sezona. Ovo je prvi električni bolid Riteh Racing Teama te nam je stoga potrebna velika količina testiranja i optimizacije kako bi sustigli očekivanja i ostvarili ciljeve.

Što je s materijalima? Kako ih nabavljate? Sve ostalo sami izrađujete,zar ne?

RITEH RACING TEAM: Materijale dobivamo kao donacije ili ih kupujemo doniranim sredstvima. Iz njih izrađujemo dijelove koje sami konstruiramo. Jednostavne dijelove izrađujemo sami uz pomoć uobičajenog ručnog i električnog alata, a zahtjevnije dijelove šaljemo na strojnu obradu našim suradnicima. Dijelove od kompozita ojačanog ugljičnim vlaknima također sami izrađujemo. Dijelove koje ne izrađujemo odabiremo iz kataloga po kriterijima koje postavljamo detaljnim proračunima.

Bolid je samo nus produkt ovog projekta, ali je ključan jer okuplja studente u tim. Studenti rade na nečemu što je kasnije opipljivo i to je vrlo privlačno.

Projekt koji okuplja studente

Udruga ima dobru suradnju i sa studentima drugih sastavnica, kako ih uspijevate pridobiti? Nema pravila – vaši članovi nisu samo tehničke struke…

RITEH RACING TEAM: Zabluda je da bolid izrađuju samo studenti strojarstva i elektrotehnike. Za opstanak tima su neophodna znanja i vještine s kojima studenti strojarstva i elektrotehnike nisu najbolje upoznati. Tu uskaču studenti s ostalih sastavnica riječkog Sveučilišta. Ovaj projekt ima svoj tim za marketing koji je zaslužan za vođenje društvenim mreža, predstavljanje projekta i pronalazak sponzora. Bez tima za marketing ovaj projekt ne bi opstao. Bolid je samo nus produkt ovog projekta, ali je ključan jer okuplja studente u tim. Studenti rade na nečemu što je kasnije opipljivo i to je vrlo privlačno. Naravno, pojedini članovi tima nisu nimalo zainteresirani za motosport i autoindustriju, ali u timu pronalaze izazove, iskustva i prilike koje su im drugdje nedostupne.

Radom na ovakvim projektima mlada osoba zapravo stječe iskustva koja joj mogu biti korisna kod zapošljavanja…

RITEH RACING TEAM: Mali smo tim. Kontinuiranim sudjelovanjem u radu tima pojedini član će se upoznati sa svim sustavima bolida kao i susresti sa svim aspektima rada jednog mikro poduzeća. U većoj ili manjoj mjeri, svaki član će steći znanje o procesu konstruiranja i razvoja proizvoda, proizvodnji, marketingu, menadžmentu, ekonomiji te konačno DIY vještine baratanja alatom na siguran način. Također u velikoj mjeri surađujemo s industrijskim partnerima i budućim poslodavcima koji cijene vještine koje je moguće steći radom na projektu ove vrste.

Premda je ovdje riječ o našem prvom električnom bolidu, pokušat ćemo ga napraviti što je moguće jednostavnijim. Odlučili smo se na varijantu s jednim izmjeničnim motorom i prijenosom snage na stražnje kotače preko diferencijala. Nakon što steknemo više iskustva okušat ćemo se u naprednijim izvedbama električnog pogona.

Negdje sam pročitala da svi bolidi moraju proći tehničku provjeru kako bi se osigurala sigurnost na dinamičkim testovima, a suci, koji, između ostalog, dolaze iz svijeta Formule 1 te WRC-a, odnosno Svjetskog prvenstva u reliju, ne gledaju koji je bolid najbrži, već ocjenjuju inovaciju u primjeni teoretskog znanja pri samoj izradi bolida. O kojim inovacijskim karakteristikama je u ovom primjeru riječ?

RITEH RACING TEAM: Premda je ovdje riječ o našem prvom električnom bolidu, pokušat ćemo ga napraviti što je moguće jednostavnijim. Odlučili smo se na varijantu s jednim izmjeničnim motorom i prijenosom snage na stražnje kotače preko diferencijala. Nakon što steknemo više iskustva okušat ćemo se u naprednijim izvedbama električnog pogona. Sada nam je važnije imati koncept koji radi nego potencijalno bolji koncept koji ne radi. Naravno, to nas neće spriječiti da u RRCe projektu iskoristimo prethodno stečeno iskustvo. Tako ćemo, uz električni pogon, predstaviti novu izvedbu šasije, aktuaciju ovjesa te novi aero paket.

Rimac – super zvijezda autoindustrije

Gdje je Riteh i Hrvatska u tom trendu? Što mislite o Rimcu?

RITEH RACING TEAM: Mate Rimac je trenutno superzvijezda autoindustrije i ime koje je stavilo Hrvatsku na globalnu kartu automobilskih inovatora. Riteh nije usmjeren na autoindustriju premda u Hrvatskoj nema tržište rada kojeg bi opskrbljivao za to specijaliziranim stručnjacima.

Koliko je do sada Riteh Racing Team napravio bolida i koji su vaši najveći uspjesi? Tko vas na Fakultetu najviše podržava?

RITEH RACING TEAM: RRCe je osmi Formula Student bolid Riteh Racing Teama. Najbolje rezultate smo ostvarili 2017. godine na natjecanjima u Italiji, Češkoj i na domaćem terenu, na FS Alpe Adria. Više o našim uspjesima možete saznati na našoj web stranici.

Kolika je zapravo otežavajuća okolnost činjenica, to što nemamo razvijenu
automobilsku industriju -zapravo nekoga tko bi vas sustavno pratio?

RITEH RACING TEAM: Autoindustrija značajno pomaže timovima iz svoje okolice istovremeno koristeći priliku za stvaranje iskusne, inovativne i svestrane radne snage. Logično, manjak autoindustrije koja bi podržala studentski projekt ove vrste se osjeti. Zbog smanjene podrške smo primorani manje riskirati u našem radu i tražiti pouzdanija provjerena rješenja.

Što biste izdvojili kao prednosti prijavljivanja na Javne pozive SCRI -a: koje
vještine prijavitelji zapravo na taj način razvijaju? Što biste im savjetovali – evo uskoro kreće novi ciklus

Vrijeme studiranja je vrijeme kada bi studenti trebali pronaći, ispitati i razviti svoje vještine što nekad nije moguće u sklopu fakulteta. Javni poziv SCRI-a odlična je prilika koja može studentima omogućiti upravo to. Također, vještine upravljanja financijama, organizacije, kao i sama vještina pisanja kvalitetne prijave na natječaj su vrlo značajne studentima koji razmišljaju o tome da i sami uplove u poduzetničke vode. Pozivam studente da se okupe i osmisle projekte koji će im pomoći u svom osobnom razvitku.

(tekst: Lj. HLAČA, fotke: zbrika Udruge, prethodni projekti)

Studentska prehrana

Student servis

Slobodno vrijeme

error: Sadržaj je zaštićen !!