svjetionik.scri.hr

OKSANA BALYK KIRINČIĆ: Već se tijekom studija može krenuti u biznis i razraditi poduzetnički projekt!

U četvrtak, 21.03. u Akvariju održat će se predavanje Oksane Balyk Kirinčić, a tema je Pokreni svoj biznis dok studiraš. Predavanje je besplatno, potrebna je prijava (svi koji još nisu stigli mogu se prijaviti ovdje), a ovaj razgovor je povod ovog događaja.

Tko je Oksana? Koji je bio vaš put? Sjećate li se nekih svojih početaka…

Oksana je prije svega žena koja strastveno vjeruje u potencijal drugih i ideje koje mogu promijeniti svakodnevnicu pojedinca.

Tako sam jednog dana, dok sam sjedila u uredu najvećeg brodogradilišta u Europi, gdje sam radila kao projektant brodskih konstrukcija, shvatila – taj ogromni potencijal osjećam i unutar sebe. Poriv za ostvarivanjem ideja koje imam, a koje u kombinaciji s vještinama i darovima pomažu drugima.

Moj put prema poduzetništvu je započeo onog trenutka kada sam shvatila da ne želim biti dio sustava i hijerarhija, biti smještena u neku od “kućica” u korporaciji. Kada sam osvjestila da volim preuzimati inicijativu, donositi odluke i snositi odgovornost za njih. Kada sam shvatila da želim sama kreirati svoje radno vrijeme, u kojem imam prostor za razvijanje inovativnoh projekata, učenje i zabavu.

Usprkos fenomenalnoj plaći, odličnim uvjetima na poslu, radu u modernom okruženju, svim bonusima, putovanjima u inozemstvo, ugovoru na neodređeno – ja sam ipak osjećala prazninu unutar sebe i nisam bila ni na tragu osjećaju ispunjavanja svoje svrhe. Davanje otkaza je bila jedina moguća opcija tada za mene. Pet godina nakon, navigirajući kroz poduzetništvo odlukama, prihvaćanjem odgovornosti, zaokretima, svim lekcijama po putu – danas vodim biznis kroz koji ambicioznim ženama pomažem ostvariti njihove ideje i plasirati svoje inovativne proizvode na tržište online.

Vlasnica ste tvrtke +mind. O čemu je riječ? To nije vaš prvi biznis projekt – je li tako?

Kroz +mind radim s poduzetnicama na pokretanju i razvoju njihovih ecommerce poslovanja, pružajući im cjelovitu uslugu: strukturiranje ideje i priprema za online okruženje, strateško brendiranje, te projektiranje i izrada webshopa. U svojem pristupu kombiniram mentorstvo i coaching, za što sam certificirana od strane Međunarodne Asocijacije Coaching Instituta, ICI.

+mind je za mene bio logičan nastavak prvog projekta s kojim sam krenula u poduzetništvo – webshop za trudnice i majke mama.donna. Za vrijeme svoje prve trudnoće sam primijetila nedostatak na hrvatskom tržištu u vidu lijepe i kvalitetne trudničke odjeće, te odlučila da ću ja biti ta koja će to promijeniti. Na njemu sam ispekla svoj zanat, svakodnevno učila i primjenjivala, te razvijala potrebne vještine za rad s klijentima i daljnje prenošenje znanja.

Kada sam uhodala poslovanje webshopa, otvorila sam poslovni profil na Instagramu gdje sam počela dijeliti stećeno znanje. Već s 50 pratitelja dogovorila sam prvu suradnju s brendom luksuzne posteljine za bebe, koji su između ostalog, proizveli koljevku za Cecinog unuka. Analizirala sam njihov webshop, te napravila izvještaj za poboljšanje s prijedlozima za programera za fazu implementacije.

Sve ostalo je povijest, kako se kaže 🙂

Što će biti tema radionice koju pripremate za studente? Što će polaznici moći naučiti?

Glavni cilj radionice je da studentima pokažem kako već tijekom studija mogu krenuti u osmišljavanje i razradu svojih poduzetničkih projekata, te dati shortcut na što se trebaju fokusirati kako bi rezultat došao brže i bolje.

Na radionici ću se fokusirati na primjere ljudi koji su svoju strast autentično dijelili s drugima, gradili brend i monetizirali svoj rad.

Proučit ćemo njihove puteve i strategije, koje će studenti moći kasnije primijeniti na svoje ideje, ovisno o pristupu za koji procjene da im najviše leži, s obzirom na njihove osobnosti i navike.

Dobra je stvar – da se mnoge stvari mogu pokrenuti ili pripremiti neki temelj još dok si student….

Apsolutno se slažem s time, nikada nije ni dovoljno rano, kao ni kasno za ostvarivanje vlastitih želja i ambicija. Veliki plus kod razvijanja ideja i poslovanja tijekom studija je taj jedan unutarnji osjećaj neopterećenosti krajnjim ishodom i rad bez presinga. Koji osobama omogućuje da uzmu dovoljno vremena za učenje, stjecanje potrebnih vještina, istraživanje svojeg tržišta, građenje svojeg novog poduzetničkog identiteta itd.

Moj glavni savjet će definitivno biti – osim stjecanja jasnoće i građenja svojeg brenda od samog početka, rad na prevazilaženju raznih otpora i strahova koji se mogu pojaviti kada se osoba želi izložiti javnosti i pustiti svoj glas.

No, nije svatko za poduzetništvo. Kako to možemo otkriti?

Nije svatko za poduzetništvo i onaj tko uživa raditi za drugoga, što mu daje potreban osjećaj sigurnosti, ne treba se ni povoditi za trendom rada za sebe.

Zašto? Poduzetništvo je način da svoje ideje koje rješavaju određen problem ili zadovojavaju želju, kontinuirano ostvarujete i na taj način stvarate bolji svijet, dajete mu svoj doprinos, mijenjate ga mijenjajući pojedinca.

No, poduzetništvo nije samo – radim od kuda hoću, kada god hoću. Zavisno od biznis modela koji imate, vremensku i lokacijsku neovisnost ćete izgraditi prije ili poslje, međutim ona najčešće dolazi kada izgradite sebe, svoj brend, čitav sistem koji podržava vas i vaš posao. No, obično dok stignete do te točke, prođe u prosjeku 2-5 godina. Sjeme treba pažnje i vremena da proklija, kao i truda i održavanja kako bi donosilo najljepše plodove.

Osoba treba imati svoje snažno ZAŠTO, koje je jače od njezinih izgovora i strahova, kojih ima na svakom koraku.

S druge strane, veliki sam pobornik principa – idem, probam, osjetim, odlučim. Život je jedan i kako kažu – za 20 godina ćeš više žaliti za nečim što nikada nisi probao, nego za nečim što si učinio i nije išlo. Uvijek imamo izbora.

Ako nešto unutar tebe zatitra kada netko spomene – rad za sebe, sam svoj šef – istraži taj osjećaj. Najčešće nas naša intuicija pokušava usmjeriti upravo u onom smjeru u kojem možemo najviše razvijati sebe i svoj potencijal.

Jeli u našem okruženju teško pokrenuti biznis i biti održiv? Koji bi po vama bili savjeti?

Moje osobno mišljenje je da nije teško, štoviše danas je jednostavnije nego ikada pokrenuti poslovanje. Jednostavno ne znači lako, a kao najveću prepreku samom pokretanju ili razvoju vidim – mentalni sklop pojedinca.

Ako misliš da može – u pravu si. Ako misliš da ne može – također si u pravu.

Poduzetništvo je fantastičan poligon za otkrivanje sabotirajućih obrazaca i negativnih uvjerenja o sebi i svijetu. Rad na svojem biznisu započinje radom na sebi, i obrnuto. Ove dvije stvari su međusobno povezane.

Održivost zavisi od potražnje za proizvodima i uslugama koje nudimo na tržištu, kao i ispravnoj komunikaciji vrijednosti specifičnoj ciljnog grupi koja naše proizvode treba i želi. Od našeg biznis modela i usklađene svakodnevnice, te kvalitete isporučene usluge ili proizvoda.

Možemo misiti da imamo najbolji proizvod na svijetu, no ako ne znamo dočarati svojim ljudima zašto bi kupovali baš od nas, kako će im taj proizvod promijeniti život i po čemu se razlikujemo od drugih – male su šanse da ćemo dugoročno opstati i ostvariti željenu financijsku dobit.

Savjeti koje bi dala početnicima su:

Pronaći što je to što pojedinca osobno pokreće, a što prepoznaje kao potencijalnu biznis ideju. Dalje tu ideju razraditi na način da se postavi jasna vizija koja će biti zvijezda vodilja i kada zapne.

Staviti proizvod ili uslugu u jasan kontekst – koji točno problem ili potrebu rješava na tržištu i kojem specifičnom segmentu ljudi. Što je biznis jasniji i fokusiraniji, to su veće šanse da marketinške aktivnosti daju bolje rezultate i potencijalni kupci odmah prepoznaju da li je to nešto za njih ili nije.

Tokom razrade projekta, potrebno je napraviti realnu financijsku sliku potencijalnih prihoda i rashoda. Moj savjet je uvijek da osoba treba imati ušteđevinu dok razvija svoj posao ili neki drugi oblik financiranja, dok ne ostvari svoju planiranu profitabilnost.

Dajte si vremena! Mnogi poduzetnici početnici, gledajući uspješne ljude na društvenim mrežama koji promoviraju određen lifestyle, pre rano odustaju od svojeg posla ukoliko ne vide bajkovite rezultate u prvih šest mjeseci poslovanja. Svatko ima svoj tajming i nekome će biti potrebna 1 godina, nekome 3. Sve ovisi o vašim ciljevima, ambicijama, spremnosti da poduzimate akcije, učite, ulažete u svoje mentore, kao i o životnoj fazi u kojoj se nalazite.

I na kraju onaj najvažniji savjet od svih – kreni prije nego što osjetiš potpunu spremnost, no kreni pripremljen.

(Ljiljana Hlača, arhiva)

Studentska prehrana

Student servis

Slobodno vrijeme